DOLAR
40,2751
EURO
46,7848
ALTIN
4.325,29
BIST
10.370,71
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Ankara
Hafif Yağmurlu
32°C
Ankara
32°C
Hafif Yağmurlu
Perşembe Parçalı Bulutlu
33°C
Cuma Az Bulutlu
34°C
Cumartesi Az Bulutlu
33°C
Pazar Az Bulutlu
31°C

Otizmli çocuklarda spor eğitimi sosyal uyumu destekliyor…

Uzmanlar, otizmli çocukların okul öncesi periyotta spor hünerleri kazanmasının akranları ile olan bağlantıda kıymetli olduğunu söylüyor.

Otizmli çocuklarda spor eğitimi sosyal uyumu destekliyor…
04.09.2024 19:36
7
A+
A-

Sosyal ahenk ve bağlantı kurma marifetleri kazanan otizmli bireylerin dikkatini daha güzel topladığını ve özgüven kazanımlarının olumlu tarafta geliştiğini lisana getiren Fiziksel Aktivite ve Hareket Eğitmeni Mustafa Kurt, “Spor eğitimlerinde çocuğun sözel, görsel ve dokunsal olarak marifet kazanımı desteklenmeli. Temel hareket marifetlerinin kazanımları, otizmli çocukların okul öncesinde akranlarıyla olan bağlantılarını kuvvetlendirir.” dedi.

Üsküdar Üniversitesi NP Feneryolu Tıp Merkezi Fizikî Aktivite ve Hareket Eğitmeni Mustafa Kurt, otizmli çocukların toplumsal ahenk hünerleri kazanmalarında spor eğitimlerinin kıymeti hakkında bilgiler paylaştı.

Okul öncesi devirde akran biletişimi önemli

Otizm spektrum bozukluğu olan okul öncesi 3-6 yaş kümesinde bulunun bireylerin spor mahareti kazanımlarının kendi akran etkileşiminde epeyce değerli bir rol oynadığını belirten Mustafa Kurt, “Al-ver, At-tut, Otur-kalk, ileri-geri-sağ-sol üzere komutların kazanımları, otizmli çocukların okul öncesinde akranlarıyla olan irtibatlarını kuvvetlendirir. Top sürükleme, yuvarlanan topu gayeye atma, emekleme, çember içerinde bekleme, eğilerek obje alma, topu yerden sektirerek atıp tutma, çift ve tek ayak sıçrama, en az kendi uzunluğu kadar aradan tek-çift el gayeye çember atma üzere temel spor marifetlerinin kazanımları epey kıymetlidir.” dedi.

Sosyal ahenk mahareti kazanan otizmli çocukların özgüvenleri artıyor

Otizmli bireylerin davranış bozukluklarının belirlenip eksik istikametlerinin geliştirilmesinin değerine vurgu yapan Mustafa Kurt, “Otizmli bireyin yer değiştirme hareketleri yapabilmesi, istikrar hareketleri yapabilmesi, küçük kas kullanımı gerektiren hareketleri yapabilmesi, obje denetimi gerektiren hareketleri yapabilmesi üzere birinci maharet kazanımlarına bakılıp eğitim planlamasının buna nazaran yapılması gerekir.” dedi.

Hedefler doğrultusunda otizmli bireyin gelişiminin yardımlı ve yardımsız olarak desteklenmesi gerektiğini söz eden Mustafa Kurt, toplumsal ahenk ve irtibat kurma hünerleri kazanan otizmli bireylerin dikkatini daha güzel topladığı, özgüven kazanımlarının olumlu tarafta geliştiği ve akran bağlantısı ile toplumsal ahenkte sorun yaşamayıp etkileşim sağlayabildiğinin gözlemlendiğini söyledi.

Otizmli çocuklar sözel, görsel ve dokunsal olarak desteklenmeli

Otizmli çocukların dikkat ve odaklanmasının kendi yaş kümesine nazaran epey kısa vadeli olduğunu hatırlatan Fizikî Aktivite ve Hareket Eğitmeni Mustafa Kurt, bu nedenle otizmli çocukların spor eğitimi süreçlerinde kimi zorluklarla karşılaşılabileceğini söyledi ve kelamlarını şöyle tamamladı:

“Eğitimlerde çocuğun sözel, görsel ve dokunsal olarak maharet kazanımı desteklenmelidir. Örneğin çift ayak sıçrayamayan otizmli bir birey o an dikkat eksikliği yaşıyor yahut farklı bir tarafa gitmek istiyor olabilir. Eğitmenin görsel olarak o hareketi yapıp dikkatini çekmesi gerekir. Sözel olaraksa kısa ve tane tane komutlar verilmeli. Otizmli birey sıçrayamıyorsa yardımlı halde sıçraması sağlanmalı. Ellerinden tutulup ‘eğil, zıpla’ komutlarının hudutlu alan içerinde tekrarlanması gerekir. Oyunla birleştirerek dikkatinin zıplamaya yönelmesi sağlanmalı. Otizmli çocuğun ilgi alanları eğitmenler tarafından keşfedilmeli böylelikle ağlama, kendini yere atma, farklı tarafa bakma üzere davranışlarda eğitmen dikkatini çekerek odaklanmasını sağlayabilir.” 

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

gömlek