DOLAR
35,4930
EURO
36,4224
ALTIN
3.041,86
BIST
9.838,10
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Ankara
Hafif Yağmurlu
8°C
Ankara
8°C
Hafif Yağmurlu
Çarşamba Hafif Yağmurlu
7°C
Perşembe Az Bulutlu
6°C
Cuma Çok Bulutlu
6°C
Cumartesi Parçalı Bulutlu
7°C

Yapay Zekâ Dünyasına Çocuklarımızı Nasıl Hazırlamalıyız?

Prof. Dr. Gonca Kızılkaya Cumaoğlu, yakın gelecekte karşı karşıya kalacağımız yapay zekâlı dünyaya çocuklarımızı nasıl hazırlamamız gerektiğini anlattı

Yapay Zekâ Dünyasına Çocuklarımızı Nasıl Hazırlamalıyız?
27.05.2024 15:48
5
A+
A-

Yapay zekâ artık hayatımızın her alanında yer alıyor, çok yakın bir gelecekte de robotlarla ömür hayal üzere görünmüyor. Birçok istikametiyle yapay zekâ tartışılıyor. Hayatımızın en değerli alanlarından eğitimde bizi nelerin beklediği de kıymetli soru işaretlerinden biri olarak karşımıza çıkıyor. 

Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekan Yardımcısı, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Kısmı Lideri Prof. Dr. Gonca Kızılkaya Cumaoğlu, yapay zekânın eğitim alanında bize hangi fırsatları sunacağına ait bilgiler verirken erken çocukluk devrinden itibaren nasıl bir yapay zekâ eğitimi verilmesi gerektiğine ait görüşlerini paylaştı. 

Türkiye’nin bu hususta 2020 yılından bu yana önemli teşebbüslerde bulunduğunu anımsatan Cumaoğlu, “İlk olarak TÜBİTAK Yapay Zekâ Enstitüsü (BİLGEM-YZE) kuruldu. Akabinde 2021 yılında Cumhurbaşkanlığı yapay zekâ alanında birinci ulusal strateji dokümanı olan Ulusal Yapay Zekâ Stratejisini yürürlüğe soktu. Temel maksat, sürdürülebilir yapay zekâ ekosistemini oluşturmaktı. Öteki kıymetli hususlar ise bu alanın uzmanlarını yetiştirmek, toplumsal ahenk ve düzenlemeleri yapmak ve işgücü dönüşümünü hızlandırmaktı” dedi. 

Gelecek yıllar içinde çok öngörülebilir bir dünyanın bizi beklemediğini kaydeden Prof. Dr. Cumaoğlu, “AGI (Artificial General Intelligence-Yapay Genel Zeka) seviyesine çıktığında -ki çok uzak bir gelecek değil- dünyada önemli bir istihdam sorunu yaşanacağını düşünüyorlar. Çocuklarımızın birinci muhtaçlık duyacağı sey tüm yeni okuryazarlıklara sahip olmaktır. Yapay zeka okuryazarlığından yeni medya ve dijital okuryazarlıklara kadar. Geri kalan bahislerde kendimizi eğitmek için hiçbir pürüzümüz olmayacak çünkü” tabirlerini kullandı.

Yukarıdan Aşağıya Kırılma Yaşanacak

Eğitim sistemlerinde ekseriyetle değişikliklerin süratli yapılıp uygulanmadığına işaret eden Prof. Dr. Cumaoğlu, “Ancak burada üstten aşağıya bir kırılma yaşanacağını düşünüyorum. Zira aksiyona geçmek üzerine düşünürken toplumsal hayatı kökten etkileyecek istihdamla ilgili dönüşümler; evvel üniversite sistemini, daha sonra da zarurî olarak tüm gereksinimlerin tekrar tanımlandığı bir eğitim sistemini mecbur kılacak üzere görünüyor. Biz yapay zekayı eğitim sistemine entegre etmeden kendisi bize entegre oldu bile diyebiliriz. Örneğin, YÖK ‘Bilimsel Araştırma ve Yayın Faaliyetlerinde Üretken Yapay Zekâ Kullanımına Dair Etik Rehber’ yayınladı. Husus öğretim programına girmeden kullanımına dönük bir rehberimiz oldu yani. Zira araştırmacılar olarak biz de öğrencilerimiz de etkin olarak kullanıyoruz” diye konuştu.

Eğitimde Birçok Fırsat Sunacak

Yapay zekânın sistemsel değişiklerin dışında öğrenmeye ve öğrenme ortamlarında sunacağı fırsatlara da işaret eden Gonca Kızılkaya Cumaoğlu, şu bilgileri verdi: 

Kişiselleştirilmiş Öğretim: Yapay zekâ ile öğrencilerin ferdi gereksinimlerine, öğrenme suratlarına, ilgi alanlarına ve yeteneklerine nazaran uyarlanmış eğitim yolları ve malzemeleri geliştirilerek öğrenme süreci optimize edilebilir. Bu modellemede, öğrencinin güçlü ve zayıf istikametlerini dikkate alarak, ona özel öğrenme yolları ve amaçlar belirlenir, böylelikle öğrencinin en verimli halde öğrenmesi sağlanır.

Geri bildirim ve mentörlük: Yapay zekâ, öğrencilere daha süratli geri bildirimler sağlayarak kusurlarını düzeltmelerine ve öğrenmelerine yardımcı olabilir. Kişinin ilerlemesini yakından izleyerek eksikleri konusunda rehberlik ve dayanak sağlayabilir.

Öğretmenlere dayanak: Bunlar ferdi olarak öğrenmeye sağlayacağı dayanaklardır. Öteki taraftan öğretmenlere gereç geliştirme bağlamından takviye olabilir. Örneğin, öğrencilerin ilgi alanlarına ve güçlü yanlarına dayalı olarak tasarlanmış öğrenme malzemeleri oluşturabilir. Tüm bunların süratlice ve nitelikli yapılabiliyor olması okuldaki öğretim süreçlerini de daha verimli hale getirmek için kıymetli bir fırsattır.

Öğrenme Analitiği: Biraz daha büyük pencereden bakacak olursak büyük bilgi ile çalışan öğrenme analitiği ve öngörü tahlili, yapay zeka ile hayli kolaylaşacaktır. Öğrenme analitiği; öğrenmeyi ve ortamı düzenlemek hedefiyle öğrencilerin performans datalarını tahlil ederek dataya dayalı karar almayı ve erken müdahalede bulunmayı sağlayan bir araştırma alanıdır.”  

Yapay Zekâ Eğitimine Ne Vakit Başlanmalı?

Prof. Dr. Gonca Kızılkaya Cumaoğlu, hangi yaş aralıklarında nelerin husus edilmesi konusunda ise şu bilgileri verdi:

Erken Çocukluk Periyodu (3-6 Yaş): Bu aralıkta temel dijital hünerler ile eğitici oyunlar ve uygulamalarla teknolojiye aşinalık kazandırılabilir.

İlkokul Periyodu (7-12 Yaş): Temel Programlama ve Kodlama hünerleri için Scratch üzere kolay programlama lisanları ile algoritmik düşünme kazandırılabilir. Dijital Okuryazarlık için inançlı internet kullanımı, bilgi arama ve kıymetlendirme maharetleri sunulabilir. Yeni Medya Okuryazarlığı kazanmak için medya içeriğini manaya, kıymetlendirme ve üretme marifetleri ele alınabilir.

Ortaokul Devri (12-15 Yaş): Yapay zekânın temel kavramları ve çalışma prensipleri ile temel uygulamalar öğretilebilir. Çevrimiçi etik, güvenlik ve saklılık bahisleri işlenebilir. Medya ve Bilgi Okuryazarlığı açısından bilgi doğrulama, haber kaynaklarını kıymetlendirme ve medya eleştirisi programa alınabilir.

Lise Periyodu (15-18 Yaş): Bu seviyede yapay zekâ uygulamaları, data tahlili ve makine tahsili hususları, daha ileri web uygulamaları için web geliştirme, taşınabilir uygulama geliştirme ve siber güvenlik mevzuları ele alınabilir. Yeni medya okuryazarlığı için dijital medya üretimi, kaynak kıymetlendirme, zımnilik ve güvenlik, telif hakkı ve etik kullanım, dijital ayak izi idaresi, toplumsal medya idaresi ve çevrimiçi irtibat marifetleri hususları da incelenmelidir. Bu süreçte, ailelerin ve eğitimcilerin çocuklara rehberlik etmeleri, teknolojinin inançlı ve etik kullanımı konusunda bilinçlendirmeleri de gerekmektedir. 

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

Wordpress Hosting ingilizce kurs plastic producer renault yedek parça renault parça radyal fan Galvaniz ankara çikişli günübirlik turlar kat arabası termokupl ikili tarama testi güneş enerjisi 60 amper akü su jeti modern mutfak tasarımı crop çemberler iç mimar utts Trafo e imza saat Wolkswagen yedek parça blok makinesi ingilizce kursu