DOLAR
42,4449
EURO
48,9240
ALTIN
5.517,99
BIST
10.837,55
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Ankara
Çok Bulutlu
16°C
Ankara
16°C
Çok Bulutlu
Cuma Çok Bulutlu
18°C
Cumartesi Az Bulutlu
21°C
Pazar Az Bulutlu
21°C
Pazartesi Yağmurlu
11°C

Kötü Gelen Sınav Sonucu Tembel Öğrenci Demek Değildir

Üniversite imtihan sonuçlarının açıklandığı bugünlerde kimi gençler aldıkları puandan ve yerleştikleri kısımdan şad iken, kimileri imtihandan ‘tam istedikleri’ seviyede bir sonuç alamamışlardır. Bu durumda ebeveynlerin yaklaşımları da değişebilmektedir. İstanbul Okan Üniversitesi Hastanesi Çocuk ve Ergen Psikiyatri kısmından Prof. Dr. Funda Gümüştaş ebeveyn tavırlarına dikkat çekti.

Kötü Gelen Sınav Sonucu Tembel Öğrenci Demek Değildir
16.08.2024 12:24
8
A+
A-

Anne Baba Tavırları Nasıl Olmalıdır? 

 

Sınav sonuçlarının açıklanmasıyla birlikte ebeveynlerin de çocuklarına karşı tavırları değişkenlik göstermektedir.  

Kimi anne baba çocuklarının ellerinden geleni yaptığını lakin tekrar de olmadığını düşünür, çocuklarının emeğini takdir eder, olumsuz sonuca odaklanmaz ve koyduğu amaç doğrultusunda çocuğunun bir sonraki yıl için çalışmasını dayanaklar bir konum alır. Bu halde bir yaklaşım gençlerin çalışma için motivasyonunu tazeleyicidir.

 

Bazı ebeveynler ise ‘aslında hiç yanlışsız düzgün çalışmadı, çalışsa bu türlü mi olurdu?’ üzere içinde öfke de barındıran bir görüşe sahip olabilirler ve husus ile ilgili bu niyetlerini etrafındaki öteki insanlara da çok rahat lisana getirebilirler. Bu formda bir tavra maruz kalan gençler sahiden o yıl imtihana ellerinden geldiğince çalıştıkları görüşündeyse ebeveynleriyle bağlantıları olumsuz etkilenir, kendilerini yetersiz hissedebilirler, öfke hisleri canlanabilir ve gelecek amaçları ve ülkülerinden uzaklaşabilirler.

 

Sınav sonucunun istenildiği üzere gelmesinin de çeşit çeşit nedenleri olabilir. Genç sahiden çalışmıştır, çalışmaya vakit ayırmıştır lakin tesirli ve verimli bir çalışmaya sahip olamamıştır. Bir genç günün büyük kısmında saatlerce masa başında vakit geçirebilir, lakin bu her vakit düzgün bir randıman alacağı manası taşımaz. Birtakım şahısların zekadan bağımsız formda dikkatlerini bir bahis üzerinde toplama müddeti daha uzundur, kimilerinin ise hususa kendilerini verdikten sonra ses yahut imaj üzere bir uyaranla dikkatleri çarçabuk dağılabilir ve tekrar dikkatini birebir işe vermesi uzun vakit alabilir. Kimilerinin ise dikkatini çelen uyaran olmasa da uzun periyodik bir bahse zihinsel uğraşı sürdürecek dikkat mühletine sahip olmayabilir. Bu durumda gün uzunluğu dersin başında oturduğu görülen genç aslında verimli bir çalışma sağlayamamıştır.

 

Kaygı Başarıyı Daha Makûs Etkiliyor!

 

Bazı gençler telaşları nedeniyle gereğince verimli çalışamayabilirler. Dersin başına oturduklarında ‘acaba başarabilecek miyim, ya kazanamazsam, ya bu mevzuyu anlayamazsam’ üzere olumsuz içerikli niyetleri nedeniyle o anda derse odaklanacağına olumsuz hissine daha çok odaklanmıştır ve tekrar verimli bir çalışma sergileyememiş olabilir. Birtakım gençler çok plancı olabilirler, çalışmanın her anını planlamak isterler, saati saatine yaptıkları programa uymaya çalışıp plandan sarkma yaşadıklarında ise demotive olup çalışmayı bırakabilirler. Kimi gençlerin ise geleceğe olumlu bakamama, karamsarlık, kendilerine hiçbir mesleği uygun görememe, amaç koyamama üzere sorunları olabilir ve bu nedenle dersin başına geçmekten kaçınabilirler. Olumsuz his ve fikirleriyle baş başa kalmamak için de bilgisayar oyunları vb üzere ilgilerini dağıtan ve bu mevzuları düşünmekten kendilerini çok rahat uzaklaştırabildikleri faaliyetleri gün uzunluğu tercih edebilirler. Gençlerin yaşadıkları bu sorunların bazen aileler tarafından gözlenmesi ve fark edilmesi güçtür. Ebeveynlerin sürece destekleyici yaklaşmadığı yahut eleştirel yaklaştığı durumlarda çocuğun da meselesini aileye lisana getirme mümkünlüğü azalır. Çocuğun sorunu ile ilgili ruhsal yahut psikiyatrik takviye alma yolu da kapanabilir.

 

Her gencin gelecek planının oturması, kendine uygun uzman çalışma sistemi oluşturabilmesi, tasalarını bertaraf edebilmesi için farklı bir vakti vardır. Ebeveynlerin eleştirel olmayan, çocuklarının olumlu yahut olumsuz her sonuçta yanlarında olduklarını hissettiren destekleyici yaklaşımları bu vaktin daha az sancılı geçmesini sağlar.

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

gömlek